Non-food retail heeft geen vet op botten

Als gevolg van druk op de omzet en dalende marges raken de komende tijd ‘ongetwijfeld’ meer non-food retailers in de problemen. Dat voorspellen Jaap Lagerweij van adviesbureau Gwynt en NIBC-specialist Peter de Vries in De Financiële Telegraaf.

Het vet op de botten is er bij veel partijen inmiddels af, stelt Lagerweij, die in het verleden directiefuncties bekleedde bij De Bijenkorf, Praxis, HEMA en Plus. “Er is bijna geen vuurkracht meer. Je ziet dat retailers nu teruggrijpen op het wapen van aanbiedingen en snijden in de operatie.” Aanleiding is volgens hem de consument die de hand op de knip houdt en steeds meer via internet koopt.

De internetgolf is groter dan iedereen had verwacht, ziet Peter de Vries. Hij constateert dat de impact van online tien jaar terug niet door iedereen op waarde is geschat. “Veel partijen dachten dat het met de verkoop op internet wel mee zou vallen, dat het beperkt zou blijven tot cd’s en boeken. Maar het breidt zich sterk uit.”

“Door meer te werken met aanbiedingen komt de marge meer onder druk”, waarschuwt Lagerweij. “Zo lang de omzetstijging echter voldoende is om dat te compenseren is er weinig aan de hand. Lukt dat niet meer, dan zal de neiging om nog meer efficiencyslagen te maken toenemen.”