Omzet Ahold toegenomen

Ahold heeft in Nederland over 2012 5,2 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De netto-opbrengst van het detailhandelsconcern kwam in Nederland uit op 11,1 miljard. De identieke omzetgroei in Nederland bedroeg één procent.

In het vierde kwartaal van het afgelopen jaar haalde het moederbedrijf van Albert Heijn een omzetstijging van 7,7 procent in Nederland, de identieke omzet steeg met 0,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2011. Ahold dankt die omzetgroei naar eigen zeggen vooral aan de ombouw van voormalige C1000/Jumbo-winkels tot Albert Heijns en de opening van pick up points, die volgens Ahold ‘boven verwachting presteren’.

Het concern is ook tevreden over de prestaties van de elf Belgische AH’s. Daarnaast draaide bol.com een sterk kwartaal volgens Ahold. De lage identieke omzetgroei wijt Ahold aan een negatief ‘kalendereffect’ rond de feestdagen. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door teleurstellende cijfers van drogisterij Etos.

In totaal rapporteerde Ahold in het vierde kwartaal een geconsolideerde netto-omzet van 7,8 miljard euro, een stijging van 7,5 procent ten opzichte van 2011. Bij constante wisselkoersen is er sprake van een groei van de opbrengsten met 5,1 procent. Over heel 2012 bedroeg de omzet 32,8 miljard euro, 8,5 procent meer dan in 2011.

Ook in de Verenigde Staten stegen de verkopen van het detailhandelsconcern. De omzet groeide daar met 3,1 procent naar 25,8 miljard dollar (19,44 miljard euro). De identieke omzet, exclusief benzineverkopen, steeg met 1,4 procent over heel 2012. Daarentegen daalde de omzet van Ahold in Europa met 3,7 procent. Over het hele afgelopen jaar zakte de omzet in de Europese landen met 3,7 procent naar 1,7 miljard. De identieke omzet ging met 2,3 procent omlaag.

Vooral In Tsjechië en Slowakije zakte de omzet in het vierde kwartaal van afgelopen jaar in. Daar was sprake van een daling van 2,2 procent naar 404 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De identieke omzet daalde 3,3 procent. Ahold stelt dat de omzetontwikkeling in Europa desondanks beter is dan die van de concurrentie en dat het marktaandeel van het concern daardoor toenam.