Bol.com: 5 procent orders afgehaald bij Albert Heijn

Vijf procent van de bestellingen bij bol.com wordt door de koper afgehaald bij zijn lokale Albert Heijn. De uitrol van het pick up point-netwerk – klik & haal op – levert beter dan verwachte resultaten op, zegt directeur Daniël Ropers van de webwinkel.

Rond deze periode van het jaar stuurt bol.com altijd een marktbericht met daarin de financiële cijfers over het afgelopen jaar. Aangezien de webwinkel nu deel uitmaakt van Ahold heeft Daniël Ropers een einde moeten maken met die ‘traditie’. Ahold rapporteert nu de cijfers en dat zegt niet over de prestaties van bol.com. Emerce schat de jaaromzet op een bedrag net onder de 450 miljoen euro.

Toch publiceert bol.com ook dit jaar een marktbericht met een interessante gegevens.

Samen met Albert Heijn wordt nu een netwerk van zogeheten pick-uppoints opgebouwd. Zo moeten uiteindelijk zevenhonderd supermarkten begin 2015 een eigen balie hebben waar klanten hun internetbestellingen van bol.com kunnen komen ophalen.

Ropers vanochtend: “Nu al wordt meer dan vijf procent van alle bestellingen binnen het verzorgingsgebied daar afgehaald, vaak in combinatie met het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van verwachtingen vooraf.”

Naarmate dit verschijnsel, wat in Engeland wel eens Click & Collect wordt genoemd, bekender wordt in Nederland zal het percentage van vijf procent vermoedelijk stevig groeien. Bij de Engelse supermarkt Tesco haalt meer dan vijftig procent van de klanten zijn online bestellingen bij de lokale super af, al dan niet in combinatie met een winkelrondje voor de dagelijkse boodschappen.

Postbestellers kunnen door deze ontwikkeling miljoenen euro’s omzet zien wegvallen als klanten hun pakketjes gaan halen in plaats van ze te laten bezorgen.

Andere gegevens die bol.com deelt:

  • Mobiel 2012: 13,5 procent bezoekt bol.com via de smartphone, 15,1 procent via de tablet
  • Mobiel eind 2013: Meer dan veertig procent van de klanten winkelt via een mobiele drager
  • Circa 2500 kleine en grote winkels verkopen hun artikelen via bol.com
  • Het totaal aantal beschikbare artikelen groeide in 2012 met tien procent tot zes miljoen