Rabobank pleit voor meer samenwerking tussen retailers

De huidige economische omstandigheden maken het lastig voor retailers om te groeien. Ondernemers zouden hun krachten vaker moeten bundelen, schrijft de Rabobank in een recent rapport.

Samenwerking is een aantrekkelijke nieuwe weg naar groei, zegt Jos Voss, senior industry analyst retail en wholesale van de Rabobank. “Tot nu toe werkten retailers vooral verticaal en horizontaal samen. Zo breidden ze het aantal winkels uit of werkten ze samen met producenten in de keten die voorafgaat aan de verkoop in de winkel. In de derde weg naar groei werken verschillende bedrijven samen in een platform.”

Bedrijven moeten minder focussen op concurrentie en meer op sterkere samenwerkingsverbanden, zegt Voss. “De bekendste vorm van platformsamenwering is online. Wehkamp, Zalando en Bol hebben bijvoorbeeld hun platformen opengezet voor andere partijen om te participeren”, zegt hij.

“Ook voor winkelcentra liggen er veel kansen om meer samen te werken. Zij zouden kunnen overleggen hoe ze het centrum een nieuwe bestemming kunnen geven of opnieuw leven kunnen inblazen. Dat kan bijvoorbeeld door ook online actief te worden, zodat ze gemakkelijker vindbaar zijn voor de consument. Als laatste stap kunnen de retailers een logistiek platform toevoegen zodat consumenten ook online dingen kunnen bestellen en in één pakket thuisgestuurd krijgen”, legt hij uit.