‘Volop groeimogelijkheden voor Action’

Discountformule Action is nog lang niet uitgegroeid. Dat stelt retailkenner Gerard Rutte in Het Parool. Hij denkt dat de keten, die ruim driehonderd winkels in Nederland, Duitsland en België telt, zo nog een paar honderd filialen kan openen.

“Iedereen wil een Action omdat er zoveel publiek op afkomt”, stelt Rutte. “Vaak hoeven ze nauwelijks huur te betalen. En de kosten voor het opzetten van een Action zijn erg laag: een paar tl-buizen ophangen en kasten neerzetten.” Het gevolg is dat het budgetwarenhuis steeds meer omzet wegkaapt bij vergelijkbare winkels als Blokker en supermarkten. Zo berekende marktonderzoekbureau GfK dat de keten vorig jaar 227 miljoen euro wegsnoepte bij de supers, in 2011 was dat nog 137 miljoen euro.

Volgens Rutte is het wisselende assortiment één van de sterkste punten van de discounter. Action werkt namelijk met partijverkopen, waardoor er elke week minimaal honderd nieuwe artikelen in de winkel liggen. Volgens GfK is het assortiment 65 procent variabel. “Bij Albert Heijn zouden mensen dat niet pikken. Daar verwachten klanten dat als er een aanbieding is, ze die ook kunnen krijgen. Bij de Action is de kans om mis te grijpen juist een reden om lekker vaak naar binnen te lopen. De Action leeft van impulsaankopers: die gaan altijd met meer weg dan ze van plan waren.”

Toch denkt Rutte dat Action professioneler moet worden wanneer het echt wil doorstoten. “Ze hebben nu de eerste fase gehad. De early adopters kennen de keten. Nu moet Action duidelijker communiceren over wat ze verkopen en wat ze doen. Kijk naar Aldi en Lidl, die gedragen zich nu ook als echte supermarkten.”