Jumbo Foodmarkt wordt mix supermarkt en restaurant

Jumbo Foodmarkt, de zogenoemde mega Jumbo die over een maand opent in Breda, wordt een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Dat schrijft Het Algemeen Dagblad. De krant kreeg alvast een exclusief kijkje in de keuken van het nieuwe project dat op 27 maart klaar moet zijn.

Volgens directeur formule en marketing Colette Cloosterman-van Eerd van Jumbo, is de Foodmarkt niet te vergelijken met een bestaand supermarktconcept. “Het is geen AH XL, het is geen Sligro en het is geen Makro”, zegt ze. Volgens haar wordt de winkel een ‘overtreffende trap van een supermarkt met heel goede, heel verse producten’. “Brood dat alleen met meel en water wordt gemaakt bijvoorbeeld, maar ook wokmaaltijden met verse groenten. Onze leveranciers uit de directe omgeving kunnen hier straks met de platte kar hun net geoogste groenten brengen. Niet bij wijze van spreken, die entree hebben we speciaal voor hun gemaakt.”

Met de Foodmarkt, die plaats zal bieden aan 415 werknemers, wil Jumbo aantonen dat goed, gezond eten niet ingewikkeld hoeft te zijn. “En ook niet duur. We weten dat mensen in deze tijd minder hebben te besteden, Wie zegt dat je geen Albert Heijn-service kunt leveren tegen Aldi prijzen?”, stelt Cloosterman-van Eerd. Haar doel is om de klant tevreden te stellen en ‘fans’ van hen te maken. “In Foodmarkt geven we klanten de keus: we laten zien hoe je lekkere gerechten kunt maken met de verse ingrediënten die in de winkel te koop zijn. Die gerechten kun je meteen opeten, je kunt ze meenemen en ergens anders opeten. Maar je kunt ook in de winkel de spullen vinden die je nodig hebt om het zelf te maken.” Die recepten plaatst Jumbo in het speciale Foodmarkt magazine en op de nieuwe site van de formule.

De Foodmarkt meet straks 6000 vierkante meter, waar dertig koks ‘rondlopen’ die van alles klaarmaken. Van Hollandse tot Aziatische gerechten. Speciale banketbakkers maken taarten, er worden koffiebonen gebrand, sushi van vis gemaakt en klanten kunnen boeketten op maat laten maken, somt de directeur formule en marketing op. Ze twijfelt niet aan het succes. “Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zullen zeggen: ‘Dat lukt nooit’, maar dat hebben ze eerder ook gedaan., Toen we Super de Boer overnamen zeiden ze dat en ook bij het samengaan met C1000. Juist als iedereen zegt dat het niet kan, raken wij getriggerd.”

Door de overname van Super de Boer en C1000 is Jumbo de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de grootste supermarktconcerns in Nederland. De keten telt 322 winkels, en komend jaar worden daar bovenop nog driehonderd C1000-winkels omgebouwd tot Jumbo.