Meer folderaanbiedingen supermarkten

Nederlandse supermarkten hebben hun folderpromoties vorig jaar met twee procent opgeschroefd. Er werden in totaal 103 duizend folderacties gehouden, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau PCN Data.

2012 was vooral het jaar van de aanbiedingen voor frisdranken, sappen en alcoholhoudende dranken Eén op de zeven folderpromoties betrof een product uit de categorie dranken. “Supermarkten lijken hiermee bewust de prijsafstand te willen vergroten met de horeca”, verklaart directeur Ruben Boas van PCNData. “Met name onder jongeren is het ‘indrinken’ thuis, voordat ze op stap gaan, erg populair en juist deze doelgroep is erg gevoelig voor prijs.”

Ook non-foodartikelen kwamen veertien procent vaker voor in de folders. Supers stuntten in 2012 minder met kipproducten en gevogelte. Het aantal producten in deze categorieën daalde gezamenlijk met zes procent. In het laatste kwartaal van 2012 bedroeg de daling zelfs elf procent. Die daling wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door een scherpe afname van het aantal kippromoties.

De meeste folderaanbiedingen waren in 2012 van supermarktketen Hoogvliet. Daarnaast schroefden ketens als Jumbo, Aldi, Emté en Albert Heijn het aantal promoties fors op. Prijsvechters Lidl en Dirk presenteerden in 2012 juist minder folderaanbiedingen dan in 2011.