Coolblue opnieuw ‘Beste Webwinkel van Nederland’

Coolblue.nl is donderdag tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards 2013 voor de tweede keer in successie uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland. Daarmee troefde de online retailer de andere genomineerden bol.com en KLM af in de strijd om de meest prestigieuze prijs voor e-commerce in Nederland.

Naast de hoofdprijs kreeg het webwinkelbedrijf ook twee deelvakprijzen uitgereikt voor het beste logistieke proces en het meest centraal stellen van de klant. Coolblue legde verder beslag op twee Publiekprijzen XL. Fons van Westerloo, voorzitter van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, prees Coolblue om de ‘obsessieve en excessieve focus op het blij maken van klanten.’ Volgens de jury is Coolblue ‘een flexibel bedrijf dat harder groeit dan de markt’, en ‘on-Nederlands inspirerend’.

Anders dan in voorgaande jaren lag een benchmark van onderzoeksbureau Intomart GfK aan de basis van de Beste Webwinkel Award 2013. Elke webwinkel werd beoordeeld op vijf stappen van het online klantrelatieproces: oriëntatie, selectie, transactie, aflevering en evaluatie. Hierop werden zij getest door mysterieshoppers.

Voor de Publieksprijzen XL (voor webwinkels met een jaaromzet hoger dan vijf miljoen euro) konden consumenten in februari en maart hun stem uitbrengen. In combinatie met een kwalitatieve beoordeling kwamen er zeventien winnaars uit de bus. De uitreiking van de Publieksprijzen XS, voor kleinere webshops, vond al eerder plaats.