‘Cross-channelstrategie cruciaal voor retailers’

Retailers moeten in deze crisistijd de relatie met de consument versterken middels een evenwichtige cross-channelstrategie. Daarbij is vooral de integratie van bricks en clicks van belang, stelt ABN Amro in zijn jaarlijkse Visie op Retail. Het online aandeel van producten in de totale retail is nu nog ‘slechts’ 5,6 procent.

De komende jaren groeit dit aandeel, verwacht ABN Amro. Zo oriënteerde 49 procent van de consumenten zich online bij woonzaken, maar kocht nog maar zestien procent ook daadwerkelijk iets in de webshop. Daarbij kunnen sportwinkels beter inspelen op de 25 procent van de mensen die met lege handen de winkel verlaat door de twee kanalen beter te integreren.

In de levensmiddelenbranche groeit de online verkoop, maar blijkt een goed verdienmodel lastig te introduceren. De trend van pick-up points zet zich dit jaar voort, voorziet ABN Amro. Kledingwinkels moeten op hun beurt cross-channelopties als verkoopzuilen inzetten om een zo groot mogelijk assortiment te bieden.