Forse winst- en omzetdaling voor Macintosh

De omzet van Macintosh Retail Group is in het eerste half jaar met 10,4 procent afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Het nettoverlies kwam uit op 17,3 miljoen euro, bijna een verdubbeling van de eerste zes maanden van 2012. Het moederbedrijf van onder meer Brantano, Invito, Dolcis, Scapino, Manfield en Kwantum maakte deze cijfers donderdag bekend.

De omzet in de sector fashion werd met een daling van 11,5 procent het hardst geraakt. Kwantum zag de omzet in België en Nederland met 6,8 procent dalen. “Tegen het extreem koude voorjaar van 2013 viel niet aan te vechten”, reageert ceo Frank De Moor. In het eerste kwartaal noteerde Macintosh al een omzetdaling van veertien procent.

Als gevolg van een terugloop in het aantal bezoekers wil het concern de komende jaren ruim 110 winkels sluiten. In het eerste halfjaar gingen tien vestigingen dicht, terwijl het komende halfjaar daar nog eens vijftien tot twintig bijkomen. Daarnaast is met enkele verhuurders afspraken gemaakt over een huurverlaging.

De online omzet van Macintosh ging in de eerste zes maanden wel omhoog. Met een groei van 9,3 procent naar 20,5 miljoen euro omzet, is dat kanaal nu goed voor 5,4 procent van de totale omzet. Waar de online omzet van Kwantum met 1,6 miljoen euro op hetzelfde niveau als vorig jaar bleef, groeide de omzet van online fashionwinkels met elf procent. Macintosh verwacht zeven procent van de fashionomzet dit jaar uit het online kanaal te halen, mede dankzij verkoop via Amazon en wehkamp.nl.

Macintosh blijkt verder winkelketen Halfords per 30 juni voor een euro van de hand te hebben gedaan. Zelf houdt het concern een belang van vijf procent, terwijl algemeen directeur Peter Jan Stormmesand over de overige aandelen beschikt. Wel ontvangt Macintosh zestig procent van de meerwaarde bij een eventuele doorverkoop. Voorts heeft Macintosh leningen voor een bedrag van 9,5 miljoen euro verstrekt aan Halfords Nederland.