Formido verdubbelt online assortiment

Formido heeft het online assortiment uitgebreid van drie- naar zesduizend artikelen. De bouwmarktketen is daarnaast in gesprek met leveranciers om het online aanbod uit te breiden met artikelen die niet in de winkel liggen. Dat laat e-commerce manager Lisanne Redczus weten aan RetailNews.

Steeds meer mensen vinden hun weg naar het online kanaal van Formido. Franchisenemers merken dan ook ‘zeker een omzetstijging’, stelt Redczus, zonder financiële details bekend te maken. Daarnaast profiteert Formido van andere bouwmarkten die de stap naar online wagen. “De mindset van consumenten is daardoor veranderd”, stelt zij. “Het besef dat producten ook online gekocht kunnen worden, groeit.”

Het gehele offline assortiment online verkopen is geen optie voor de bouwmarkt. Online bestellingen worden uit de voorraad van een lokale Formido gehaald, maar niet elke vestiging beschikt over dezelfde artikelen. Ongeveer zeventig procent van de Formido-folder is inmiddels online te bestellen. Via de digitale folder kunnen klanten artikelen met een winkelwagenicoontje direct in de webshop bestellen, vertelt Redczus. Binnenkort kunnen klanten uitknipbonnen, die hen een bepaalde hoeveelheid korting geeft op een product naar keuze, ook verzilveren in de webshop.

Online consumenten weten vooral de weg naar decoratieve groepen goed te vinden, zegt Redczus. Verf wordt daarentegen amper online verkocht. “Klanten kunnen de kleur van de verf niet zien”, verklaart zij. Daarom werkt Formido aan een verzending van kleurstalen, waarna klanten de verf alsnog online kunnen bestellen.

Een volgende stap is volgens Redczus het ontwikkelen van een mobiele applicatie. Daarnaast heeft ook de samenwerking met PostNL haar aandacht. Inmiddels is in ruim twintig vestigingen een PostNL business point gevestigd, waar de klant de bestelling kan regelen. De meeste orders bezorgen Formido-franchisers echter zelf, door bijvoorbeeld eens in de twee dagen een route te rijden. Dat biedt hen extra klantcontacten, weet zij. “Als ondernemers bellen om een afspraak te maken biedt dat meteen een mooie mogelijkheid tot upselling.”