Bijenkorf sluit winkels, investeert meer in online

De Bijenkorf sluit vijf van zijn twaalf winkels, maar zet sterker in op online. Dat heeft topman Giovanni Colauto zaterdag tegen het ANP gezegd.

De Bijenkorf zal een ‘substantiële’ investering in online doen, maar Colauto wil niet zeggen hoeveel. Wel gaf hij aan dat de online tak ‘op vlaggenschipniveau’ moet komen. Daarnaast investeert het warenhuis de komende vijf jaar meer dan 200 miljoen euro in de zeven winkels die overblijven. De locaties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Eindhoven en Amstelveen zijn volgens de onderneming ‘het beste gepositioneerd’ om op te waarderen.

De filialen in Arnhem en Enschede gaan begin 2014 dicht, in het voorjaar van 2016 sluiten de deuren van de modefilialen in Groningen, Breda en Den Bosch. In totaal verdwijnen er op termijn 262 arbeidsplaatsen.

De ingreep staat los van het moeilijke economische klimaat. Er zijn geen slechte regio’s, alle vestigingen zijn winstgevend. Er zijn keuzes gemaakt op basis van een cruciale combinatie van factoren.

De Bijenkorf heeft al eens eerder een investering in online gedaan, maar sloot in 2006 na vijf jaar zijn webwinkel – destijds trots omschreven als ‘een achtste filiaal – omdat de omzet tegenviel. Twee jaar later werden de activiteiten opnieuw opgestart. In 2010 zag de Bijenkorf zijn online omzet al met een factor vier groeien.