‘Schoenenketens verdwijnen uit straatbeeld’

Nederlandse schoenenketens verdwijnen in navolging van hun Britse sectorgenoten uit het winkelstraatbeeld. Die verwachting spreekt vanHaren-directeur Krein Bons uit in Faceretail, een interviewserie van Crossmarks in samenwerking met RetailTrends Media.

“In Engeland zijn vrijwel geen schoenenketens meer”, merkt Bons op. In Nederland ziet hij een vergelijkbare trend. Ketens als H&M en Zara nemen volgens hem de rol van schoenenverkoper steeds meer op zich. “River Island is nu een schoenenwinkel begonnen in Alkmaar”, illustreert hij.

De directeur denkt zelf nog niet over een integratie met een fashionretailer. Bons ziet een rol weggelegd voor vanHaren als ‘schoenenwarenhuis’, waarbij de winkel het breedste assortiment aan schoenen biedt. “Dat betekent dat als mensen weten dat ze schoenen willen hebben, ze de grootste kans bij vanHaren hebben.”

Bons verwacht dat winkels van vanHaren in de toekomst uitgerust zijn met scanners die het gedrag en gemoed van consumenten analyseert. Persoonlijke adviseurs gaan aan de hand daarvan met klanten aan de slag in wie zij gespecialiseerd zijn, denkt hij. “Dat zie ik zo over tien jaar. Of misschien wel eerder.”