Hema best luisterende winkel in de Luistermonitor 2013

Ruim 70 procent van de consumenten vindt dat de Hema goed luistert naar hun mening en wensen. Zara is met net 10 procent de slechtst luisterende winkel, van de 25 onderzochte, bekende winkelketens. Dat blijkt uit de ‘Luistermonitor 2013’ van onderzoeksbureau MWM2, na onderzoek onder ruim 1200 consumenten.

Ikea staat op de tweede plaats van ‘best luisterende winkel’ (bijna 70 procent), Bol.com staat op de derde plek. De Luistermonitor laat een samenhang zien tussen hoe goed een organisatie luistert en de mate waarin consumenten een organisatie aanbevelen aan vrienden en/of collega’s. De winkels die het best luisteren naar hun klanten zijn dan ook de winkels die het snelst aanbevolen worden door de consument.

“Gehoord worden en serieus genomen worden, speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappij”, vindt directeur Govert van den Bos van MWM2. Om het gevoel te krijgen dat een keten naar luistert vindt bijna 40 procent dat de winkels onder andere producten en diensten moeten leveren die consumenten willen hebben. Daarnaast moeten de ketens snel reageren op vragen en opmerkingen, vindt 26 procent van de ondervraagden.

De meest bezochte winkel van het afgelopen jaar is Kruidvat. Bijna 95 procent van de consumenten heeft het afgelopen jaar de drogisterijketen bezocht. De Hema is met 93 procent de tweede best bezochte winkel, Blokker de derde (91 procent). De eerste online winkel is Bol.com met 81 procent en is vierde op de lijst.