‘Prijzenslag levert AH weinig op’

Albert Heijn heeft weinig profijt van zijn prijsverlagingen. Andere supermarktketens volgden namelijk vrij snel met het verlagen van hun prijzen. Daarmee hebben ze de prijsafstand intact gehouden, zegt marktonderzoeker Joop Holla van GfK.

Bovendien levert het prijsoffensief de keten nauwelijks nieuwe klanten op. Van alle Nederlandse huishoudens doet ‘nog steeds’ ongeveer 45 procent boodschappen bij AH.

Het supermarktconcern begon de prijzenslag in A-merken om de opmars van Lidl te temperen. De Duitse keten kreeg er volgens GfK in een jaar tijd ongeveer 360 duizend huishoudens als klant bij, vaak afkomstig van AH. Volgens de onderzoekers is het marktaandeel van Lidl na de prijsverlagingen echter met twee procent toegenomen, naar 25 procent.

Lidl trekt daarnaast nog steeds nieuwe klanten die afkomen op specifieke producten, zoals groenten en fruit, meent Holla. “Lidl heeft een onderscheidend en verrassend assortiment. Daarmee mikt de keten op de bovenkant van de markt, het terrein van AH.”