Zalando sociaalste twitteraar

Online retailer Zalando is het meest online actief en reageert op maar liefst 99,5 procent van alle tweets. NS blijkt het digitaal beter te doen dan op de rails en komt als snelste uit de test.

Het Nederlandse webcareteam van Zalando is het meest sociaal, zo blijkt uit analyse van social media monitoringbureau Coosto. Het bedrijf onderzocht alle zogenoemde ‘@-mentions’ aan alle organisaties uit de ’Top 100 Merken 2012′ van Nielsen. De studie toont dat Zalando op liefst 99,5 procent van alle tweets reageert die het ontvangt.

NS blijkt het snelst op haar klanten te reageren. Het webcareteam van de Nederlandse Spoorwegen heeft gemiddeld 17 minuten nodig voor een reactie. In de retail komt wehkamp.nl met een reactietijd van 52 minuten het beste uit de bus.

Het aantal reacties van organisaties nam toe met 66 procent, vergeleken met afgelopen jaar , terwijl ook consumenten 56 procent meer tweets naar organisaties stuurden. “Klantenservice verschuift steeds meer naar Twitter”, concludeert Coosto.

Top 10 meest sociale retailers:

Retailer Aantal reacties in procenten
1. Zalando 99,5
2. Kruidvat 78,3
3 Vodafone 72,8
4 Etos 64,7
5 KPN 63,5
6 BCC 58,9
7 T-Mobile 57,7
8 V&D 56,0
9 Wehkamp.nl 48,5
10 H&M 39,3

Download het gehele rapport hier