Aldi ’s werelds ‘eenvoudigste merk’

Aldi is uitgeroepen tot het meest eenvoudige merk ter wereld. In deSimplicity Index van merkstrategiebureau Siegel+Gale is de supermarktketen negen plaatsen gestegen ten opzichte van vorig jaar. Amazon steeg tien plaatsen en eindigde achter Aldi op de tweede plek.

Aldi wordt geroemd om zijn ‘focus op de essentie, ongeacht in welke stad’. Daarbij leunt het merk op zijn ‘waar-voor-je-geld-reputatie’, stelt Siegel+Gale. Een dergelijke eenvoudige uitstraling werkt volgens het bureau onderscheidend , omdat het zorgt voor ‘duidelijkheid in plaats van verwarring en beslistheid in plaats van twijfel’. ‘Eenvoud zorgt voor een dieper vertrouwen en een grotere loyaliteit van klanten’, aldus het rapport.

Siegel+Gale ondervroeg ruim tienduizend consumenten uit zeven landen. In totaal zijn 525 merken beoordeeld op het gebied van merkeenvoud. Respondenten gaven onder meer aan in hoeverre zij de merkbeleving als consistent ervaren en de communicatie-uitingen simpel of juist complex vinden. Uiteindelijk is daar per merk een score tussen de nul en duizend uitgekomen.

C&A eindigde als eerste Nederlandse merk op de zevende plek. Van de top tien meest eenvoudige merken komen er negen uit de retailsector.

Top tien merken in Simplicity Index:

Positie t.o.v. 2012 Merk Score
1 +9 Aldi 883
2 +10 Amazon 874
3 -2 Google 868
4 -2 McDonald’s 840
5 +15 KFC 785
6 +3 Carrefour 784
7 -3 C&A 780
8 +6 Samsung 779
9 -6 IKEA 777
10 -4 Pizza Hut 768