Omzetgroei supermarkten krimpt verder

De omzetgroei van Nederlandse supermarkten kwam in oktober uit op 0,2 procent. Sinds de maanden maart en april, toen de groei nog 4,3 procent bedroeg, valt de groei maandelijks steeds lager uit. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Voor het eerst in die periode is het aantal supermarktbezoeken afgenomen (0,1 procent). De omzet per kassabon steeg in oktober met 0,3 procent naar 21,61 euro. Gecorrigeerd met het meest recente inflatiecijfer van het CBS, schat GfK de volumekrimp voor supermarkten op ongeveer twee procent, ongeveer evenveel als in september.

Bijna een derde van de huishoudens zegt de afgelopen twaalf maanden minder uit te hebben gegeven aan dagelijkse boodschappen, blijkt uit de Voedingsbarometer van GfK. Zo zegt 64 procent van hen meer aanbiedingen te kopen, terwijl 46 procent naar een goedkopere supermarkt gaat. Verder kiest 44 procent meer voor huismerken dan voor A-merken. 14,6 procent van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar meer te hebben uitgegeven, voornamelijk door de hogere prijzen.

De totale supermarktomzet over de eerste tien maanden van dit jaar komt uit op bijna 10,7 miljoen euro, een stijging van 1,6 procent ten opzichte van vorig jaar. GfK verwacht voor de kerstweken van dit jaar een gemiddelde weekomzet van 740 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van de 732 miljoen van vorig jaar.