Retail bezit 20% van out-of-home bestedingen

De niet traditionele out-of-home kanalen (supermarkten, speciaalzaken en gemakswinkels)snoepen jaarlijks al voor meer dan 2 miljard euro aan producten voor directe consumptie van het traditionele kanaal. “Dat is al veel meer dan in de foodservicesector wordt beseft.” aldus FoodService Instituut (FSIN)

Buitenshuis consumeren
Het out-of-homekanaal overall staat onder druk. Maar dat betekent niet dat de consument niet buitenshuis wil consumeren. Integendeel, die behoefte is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. Maar het is absoluut niet meer vanzelfsprekend dat de consument buitenshuis zijn producten en gerechten bij een klassiek horecabedrijf koopt.

20 procent
De concurrentie vanuit retail (supermarkten, speciaalzaken en gemakswinkels) is enorm geworden. De markt voor ‘gemakkelijk en routinematig consumeren’ buiten de deur is al 11,3 miljard Euro. Ongeveer 20 procent wordt niet in de drie traditionele foodservice kanalen gekocht (horeca, catering en gemak), maar in de at home kanalen (supermarkt, speciaalzaak en overige retail). Bij elkaar snoept dit kanaal al 2 miljard euro omzet op jaarbasis af van de horeca.

Consument denkt niet in kanalen
“De consument denkt niet in kanalen, maar de foodsector is nog wel ingericht in kanalen. De consument wil in zijn behoeften voorzien. En de vraag waar en hoe die behoefte wordt ingevuld (en waar wordt geconsumeerd), zal steeds minder klassiek worden beantwoord. Niet alleen de zes klassieke kanalen spelen daarin een rol, ook de smartphone of computer gaan de consumptieselectie op z’n kop zetten. De consument vindt niet alleen zelf een oplossing voor zijn consumptiebehoefte, hij laat zich ook vinden en hij laat zich een oplossing aanreiken”, aldus FSIN.

Blurring
Dit versterkt het fenomeen ‘blurring’, stelt FSIN. “Klassieke functies en rollen gaan door elkaar heen lopen. De supermarkt wordt een restaurant of speciaalzaak. En een restaurant gaat retailen. En zowel een cateraar als een fastfoodrestaurant kunnen ook de rol van een maaltijdwinkel of speciaalzaak vervullen. En een ‘just-eat concept’ op internet kan helemaal alle rollen tegelijk vervullen: hij levert je een gerecht van een topkok voor je tuinparty of is de leverancier van de allerlekkerste avocado’s uit het Midden-Oosten omdat je zelf wilt schitteren in de keuken.”