Invloed van internet op retail

Ook winkels in consumentenelektronica hadden in 2013 moeite klanten te verleiden. Net als andere branches ondervindt deze branche de gevolgen van een gering consumentenvertrouwen, dalende koopkracht en stijgende werkloosheid, stelt het economisch bureau van ING vast. De winkels hebben te maken met een gebrek aan innovatieve producten. Smartphones en tablets zijn ingeburgerd en 3D heeft niet de resultaten gegeven wat de branche ervan verwachtte. Internet wint nog steeds terrein op de winkelstraat.

Hoewel economische factoren de kans groot maken dat de branche nog wel met enige krimp te maken krijgt, bieden nieuwe producten perspectief, stelt ING in zijn visie sectoren 2014 (pdf). Belangrijk is de introductie van een nieuwe generatie gameconsoles (PS4 eind 2013 en Xbox One voorjaar 2014). Verder is de tv-industrie bezig aan een offensief, waarbij ultra HD-, OLED-schermen en/of gebogen schermen kopers moeten lokken. Ook smartphonemakers lijken in te zetten op nieuwe schermtechnologie. Daarnaast zijn in 2014 positieve bijdragen te verwachten van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal.

Ook de schoenendetailhandel beleefde eveneens een zwak 2013. De sector lijdt net als andere winkel categorieën onder de teruglopende bestedingen van consumenten. Internet heeft in korte tijd de sector sterk veranderd. In korte tijd is het marktaandeel gestegen naar veertien procent. Bestaande (fysieke) ketens zijn eveneens ingesprongen op de groei in internet. Gemak, assortiment, service en gratis verzending en retour sturen zijn enkele van de aspecten achter het succes van e-commerce.

In relatief korte tijd heeft ook de sector woninginrichting te maken gekregen met blijvende veranderingen. Niet alleen is de markt sterk gekrompen, maar kijken consumenten (deels noodgedwongen) kritischer naar hun aankopen en oriënteren zij zich op een andere wijze, namelijk via het internet. Het aandeel van internet is nog laag, maar vertoont wel groei. Met name zelfstandige winkeliers verliezen in dit ‘geweld’ terrein, stelt ING vast. Winkels moeten zich instellen op deze nieuwe realiteit. Ook de integratie van internet en sociale media is in dit opzicht van belang.

De doe-het-zelfsector heeft te kampen met dalende omzetten in combinatie met een steeds groter vloeroppervlak. Naast buitenlandse spelers en tuincentra is de concurrentie van online spelers nu ook op gang gekomen. Onder andere bol.com en Coolblue stapten het afgelopen jaar in deze markt. Bouwmarkten lijken nu ook meer en meer zelf het web op te zoeken. Onder meer Intergamma (Gamma en Karwei) besloot de stap te maken in nauwe samenwerking met PostNL.

ING is gematigd positief over 2014. De terugval in koopkracht is gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig.