Stenen winkel overweging voor veel online retailers

Ruim twee derde van de webwinkels heeft interesse in een stenen winkel. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar de vestigingsbehoeften van webwinkels uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel.

Ruim twintig procent van de ondervraagde webwinkels heeft al eens de stap gezet van verkoop via internet naar de combinatie van online en offline verkoop (multi-channel retailer). Vooral een eigen winkel is populair met vijftien procent. Acht procent denkt aan een winkel in een winkel (shop-in-shop) en een tijdelijke winkel (pop-up-store; één procent) komt voor. Voor ongeveer een derde van de webwinkels is en blijft internet het enige verkoopkanaal. Zij hebben geen interesse in het openen van een ‘stenen’ winkel.

Webwinkels die nog geen stenen winkel hebben, zijn het meest geïnteresseerd in een shop-in-shop (43 procent). Een eigen fysieke winkel is voor 38 procent van de webwinkels interessant en 35 procent ziet mogelijkheden in een pop-up store. Van de webwinkels zonder stenen winkel heeft een kwart ooit serieus overwogen om een bepaald soort winkel te openen.

Webwinkels hebben vooral interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Daarbij zoeken ze overwegend naar de wat kleinere panden (tot honderd m2). Vooral winkelstraten met een eigen gezicht, worden gewaardeerd door web ondernemers. Flexibiliteit in huurcontracten en -voorwaarden is een belangrijke voorwaarde om deze ondernemers te verleiden om leegstaande panden in te vullen.

Eind maart 2014 verschijnt een rapport met daarin de resultaten van het onderzoek onder ruim 350 webwinkels. De definitieve resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens het seminar ‘Vestigingsvoorkeuren van Webwinkels’ dat plaatsvindt op 27 maart 2014 bij de Hogeschool van Amsterdam.