Apps zijn straks een natuurlijke aanvulling op het verhaal wat je leven is

(bron: MobileMarketing.nl) Elke dag is een nieuwe dag, een ‘clean sheet’. Voor pakweg 70% van de mensen begint de dag met een blik op hun smartphone. Ze gebruiken deze als wekker, controleren Facebook, of bekijken wat de kwaliteit van hun nachtrust was in vergelijking met de vorige nacht. En gedurende de dag wordt een mobile device er regelmatig bij gepakt om mails te beantwoorden, de agenda te checken, te WhatsAppen en te bekijken hoeveel er bewogen is met apps als RunKeeper of Nike Fuel.

In 2014 kunnen we een app niet meer “gewoon” als app zien. Apps zijn straks een natuurlijke aanvulling op het verhaal dat je leven is, en zijn net zo vanzelfsprekend en persoonlijk als de kleding die je draagt, muziek die je luistert, of wat er vanavond op je bord ligt. En 100% ingeburgerd, net als de TV. Een leven zonder mobile device en apps is eigenlijk niet meer voor te stellen.

Connected Devices & Wearable Future
Technische ontwikkelingen zorgen er verder voor dat mobile devices met bijbehorende apps meer kunnen. Onder de noemer ‘Internet of Things’ en de stroming ‘the Quantified Self’ worden mobile devices komend jaar en daarna, in relatie tot andere smart devices en producten nog persoonlijker. Zaken die nu niet voor de hand liggen, zijn straks niet meer weg te denken. Bijvoorbeeld in de vorm van ‘wearables’: sensoren in een rompertje die via een app doorgeven of je kind het te warm of te koud is. Ook andere ‘wearables’ zoals Google Glass zijn pas het begin.

Social Media
Daarbij komt dat bij alles wat wij doen, wij naar ervaringen en verhalen zoeken waarmee we ons kunnen identificeren. Verhalen die tot onze verbeelding spreken en onze geest verrijken. Social media heeft ons een stem gegeven waarmee wij onze verhalen kunnen vertellen en delen. Dat is fijn voor ons, maar lastig voor organisaties. Zij kunnen nu niet meer alleen zenden, maar moeten de dialoog aangaan; vertellen waar zij voor staan, transparant zijn over de productiewijze en met de billen bloot als er fouten gemaakt worden.

You can run from it, or you can learn from it

Organisaties hebben in 2014 dan ook geen andere keuze dan mobile devices, apps en social verder te omarmen en te experimenteren met deze relatief nieuwe communicatiekanalen. Voor de promotie, verkoop en het gebruik van hun (zowel B2B als B2C) producten zijn ze in toenemende mate afhankelijk van mobile devices en social media. Niet vreemd dat daardoor deze onderdelen steeds belangrijker worden in hun marketingstrategie, communicatie met stakeholders en de procesoptimalisaties binnen organisaties.

Those who tell the stories rule the world (quote – Plato)
Wat is daar voor nodig? Een goed, eerlijk en authentiek verhaal maakt een merk bijzonder, en biedt klanten de mogelijkheid om zich met het merk te vereenzelvigen. Dat resulteert in de uitdaging voor organisaties om met behulp van de beschikbare middelen dit verhaal optimaal te communiceren. Een waardevolle en succesvolle mobiele oplossing is dan waarschijnlijk niet een losse app, of slechts een handige tool. Het wordt volledig onderdeel van het merkverhaal, een inlossing van de merkbelofte door relevante te zijn EN onderdeel van iemands leven. Maar let op, alleen als je een goed verhaal hebt dat eerlijk en authentiek is. Passend bij de belevingswereld van de doelgroep.

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014.