Retailer ontkomt niet aan Pinterest

Pinterest is een van de sociale netwerken die hard groeit, net zoals Instagram. Betekent dit dat de retailers ook allemaal moeten gaan pinnen?

Pinterest wint terrein op grote spelers als Facebook en Twitter en wordt een belangrijke speler. Visuele content wordt steeds belangrijker. Pinterest heeft 1,1 miljoen Nederlandse gebruikers en waarvan dagelijks 131.000 en ongeveer 84% is vrouw. Gebruikers pinnen afbeeldingen van websites op een bord. Door verschillende mensen en merken te volgen, vul je je tijdlijn met afbeeldingen die aansluiten bij jouw interesse.  Veel inspiratiebronnen zijn op het gebied van recepten, mode, interieur en DIY. Omdat niet het delen van content met je vrienden centraal staat, maar de interesses van de gebruikers zal het platform aanvullend zijn aan de andere grote sociale netwerken.

Pinterest biedt ook kansen voor retailers. Het is uitermate geschikt voor visuele storytelling. Met behulp van sfeerbeelden kunnen zij goed hun merkverhaal neerzetten. Voor branding dus interessant. Vorig jaar waren tussen de 30 en 48 procent van de Nederlandse retailers er actief op. Ook voor conversie is het een interessant platform. Wanneer een gebruiker op een pin klikt, wordt zij gelinkt naar het achterliggende artikel op de bijbehorende website. Hier kijkt de gebruiker vervolgens verder of bestelt het product.

Voorbeelden
Bol.com maakt hier slim gebruik van. Zij inspireren gebruikers met lekkere recepten. Zodra men op een afbeelding klikt, komt deze bij het bewuste kookboek uit. Zo verleidt de retailer de Pinterestgebruikers om kookboeken te kopen, zonder dat ze hier direct naar op zoek zijn.

Nog een voorbeeld is het Amerikaanse warenhuis Nordstrom. Zij maakt populaire producten nog populairder door ze in het board ‘Top Pins’ te verzamelen, waardoor ze vaker worden gerepind. Tevens leggen ze een koppeling naar offline; de populairste pins krijgen in de winkel een Pinterestlabel en worden dus vaker gekocht.

Nu Pinterest ook in Nederland hard groeit, moeten retailers zich klaarmaken voor dit platform. De vraag van consumenten naar visuele content biedt goede mogelijkheden om een merk op de kaart te zetten door middel van visuele storytelling. En daarop volgend deze consumenten verleiden om de interactie om te zetten naar een transactie.