Retailers worstelen met omnichannelstrategie

De meeste retailers ondervinden problemen in de implementatie van een omnichannelstrategie. Een heel klein deel zegt geen belemmeringen tegen te komen.

Retailers zien in omnichannel een manier om zich van andere retailers te onderscheiden. De consument verwacht winkelvoorraadinformatie online te kunnen zien en zij willen gebruik maken van click&collect. Slechts iets meer dan eenderde van de retailers voldoet aan deze wensen. Het probleem blijkt dat retailers die worstelen met online mogelijkheden ook moeilijkheden hebben tegemoet te komen aan de wensen van de klant in de fysieke kanalen.

De eerste drempel die retailers tegenkomen bij het implementeren van een omnichannelstrategie heeft te maken met belemmeringen binnen de organisatie. Bijna de helft geeft aan te beschikken over een speciaal omnichannelteam, maar eenderde ervaart conflictsituaties tussen de verschillende kanalen van de organisatie. Verder ondervinden retailers problemen bij de integratie van de back-office technologie over alle verkoopkanalen. De laatste drempel ligt op het gebied van scholing van het personeel. Een reden is dat het trainen van winkelmedewerkers tekort schiet om te kunnen groeien naar een omnichannelorganisatie.