Consument kiest minder vaak voor A-merk

Klanten van supermarkten hebben het afgelopen jaar minder A-merken gekocht. De honderd grootste merken liggen met een omzetgroei van 0,3 procent onder de totale omzetgroei (1,5 procent) binnen de branche. De A-merken beleven hiermee de laagste groei sinds vier jaar, volgens marktonderzoeksbureau IRI in zijn jaarlijkse Merken Top 100.

Voorheen hadden de merken last van de sterker presterende huismerken in houdbaar, nu noteren vers en merkartikelen buiten de top honderd de grootste groei. De merken die op plaats 101 tot en met driehonderd staan in het marktonderzoek, groeiden twee procent in omzet. In de top honderd groeiden onder andere Hertog Jan, Bio+, Nutrilon, Melkunie, Alpro, Jupiler en Milka met meer dan tien procent.

Consumenten kiezen vaker voor huismerken omdat het kwaliteitsverschil met A-merken steeds kleiner wordt. Ook de economische crisis speelt een rol bij de keuze voor goedkopere merken. Het marktaandeel steeg tussen 2003 en 2012 van 29 naar 45 procent.

Het grootste A-merk in Nederland is voor de twaalfde keer Campina, met een omzet van ruim 390 miljoen euro. Hoogste nieuwe binnenkomer is Melkunie op plaats 42. De volledige Merken Top 100 wordt gepubliceerd in vakblad FoodMagazine.