Beste Retail Innovatie Award voor ITAB

ITAB is de winnaar van de Beste Retail Innovatie Award 2014 met zijn volautomatische self-checkout. Deze award werd afgelopen woensdag uitgereikt tijdens Retail Event Nederland in Houten. Andere genomineerden waren Media Mark met het dynamic pricingconcept en SWEEBR met het POS-systeem. Na pitches van deze drie genomineerden beoordeelden de beursbezoekers de EasyFlow self-checkoutservice van ITAB als beste innovatie.

Bij de EasyFlow self-checkout legt een supermarktklant zijn producten op de band. Het systeem herkent de artikelen. Het meest innovatieve is dat de software het product herkent aan zijn vorm en structuur. De consument hoeft bijvoorbeeld producten als groente en fruit niet meer af te wegen.

De self-checkout verwerkt veertig artikelen per minuut terwijl dat gemiddeld bij een caissière ligt op 30 tot 35. Een kassamedewerker kan vier tot vijf systemen aan in plaats van een, zoals bij een conventionele kassa. Personeel wordt daardoor meer servicegericht in plaats van transactiegericht. Het levert ook tijdswinst op, waardoor medewerkers andere werkzaamheden in de winkel kunnen verrichten.

De Beste Retail Innovatie Award is onderdeel van ABN AMRO Retailer of the Year. Retailers of bedrijven die actief zijn als toeleverancier of als dienstverlener voor retailers kunnen zichzelf inschrijven voor deze award. ITAB mag zich een jaar lang Beste Retail Innovatie 2014 noemen met de EasyFlow en het logo als marketinginstrument inzetten om de waarde van de innovatie op de markt onder de aandacht te brengen.