Fysieke winkelaankopen beïnvloed door internet

Een derde van alle fysieke aankopen in Europa wordt voorafgegaan door online onderzoek door de consumenten. Dat percentage groeit uit naar 44 procent tot 2018. Dat blijkt na onderzoek onder ruim dertienduizend consumenten uit zeven Europese landen, waaronder Nederland.

Vorig jaar boekten Europese retailers in totaal 539 miljard euro omzet na online onderzoek door de consument. Het gaat om aankopen die in de fysieke winkel zijn gedaan en waarvan bijvoorbeeld informatie over het product, de prijs of de locatie van de winkel online is opgezocht. De verwachting is dat het bedrag in 2018 is opgelopen tot 920 miljard euro.

Er zijn vijf productcategorieën waarin de meeste crosschannel aankopen worden gedaan, namelijk huishoudelijke apparaten, speelgoed, elektronica, computers en sportartikelen. Voor online onderzoek worden in Europa vooral zoekmachines geraadpleegd, gevolgd door Amazon en de websites van specifieke retailers. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland zijn samen goed voor 72 procent van alle door online beïnvloede fysieke winkelaankopen.