Consument wil altijd en overal kunnen overgaan tot aankoop

De crisis heeft, naast dalende volumes, een aantal structurele veranderingen in de retail gelegd. De opkomst van online retail heeft veel gevolgen voor de gehele sector. ABN AMRO constateert in een marktstudie dat het aandeel in online uitgaven in de sector sterk toe nam.

De totale uitgaven in retail bestaan nu voor 6,9 procent uit online aankopen. Volgens ABN is er sprake van grote verschillen in de sector. Traditioneel blijft consumentenelektronica voorop lopen in het online aandeel van hun omzet met 20 procent. Bij de kledingbranche is dit 8,5 procent. Een sterk groeiend segment is de online verkoop van doe-het-zelf artikelen. Terwijl het verkoopvolume van doe-het-zelf zaken in 2013 met 9,3 procent daalde, stegen de online aankopen met 13 procent. Met name te onderschrijven aan huis – en tuinartikelen.

De verdere groei van online verkopen binnen de retailsector komt onder andere door het groeiende aandeel van mobiele shoppers. Tablets en – steeds vaker – smartphones zorgen dat de consument altijd en overal kan vergelijken en winkelen. De consument denkt niet langer in afzonderlijke kanalen, maar wil op elk gewenst moment en via elk kanaal kunnen overgaan tot een aankoop. Of dit online of offline is, is hieraan ondergeschikt.