Consument kiest massaal voor Reclamefolder platform, een signaal voor marketeers

De trendlijn van gelezen folders op het Reclamefolder platform toont aan dat steeds meer consumenten kiezen voor online reclamefolders. Volgens Reclamefolder.nl blijft deze lijn stijgen omdat consumenten kiezen voor online gemak, naast de papieren variant. “Voor marketeers een signaal hierop in te spelen”, aldus Robin Streng, directeur Reclamefolder.nl.

Op het Reclamefolder platform las men in 2013 gedurende de maand mei zo’n 13,6 miljoen folders. Dit jaar werden in mei al 20 miljoen folders gelezen, een stijging van bijna 45%. Deze stijging is het gevolg van steeds meer consumenten die kiezen voor het Reclamefolder platform, waardoor ook meer retailers hun folder online willen plaatsen.

Fysiek daalt, online stijgt
Wekelijks worden 225 miljoen papieren folders huis aan huis bezorgd, maar er is een kentering gaande. De digitalisering kan marketeers niet snel genoeg gaan (bron: Intermediair.nl). De digitale folder wordt een belangrijk medium voor retailers. Het aantal folders dat fysiek wordt verspreid daalde in 2013 met 2%. Een reden is de toename van het aantal NEE-sticker-plakkers; elk jaar stijgt het NEE-sticker percentage met een procent. Ook het verspreidvolume per retailer daalt.

Uit onderzoek blijkt dat de fysieke folder gemiddeld 30% tot 40% wordt gelezen. Dat zijn bijna 4 miljard gelezen folders per jaar. Nu komen daar ook online gelezen folders bij.

Regie bij consument
De reden dat marketeers de online folder omarmen, is dat consumenten inmiddels hun favoriete folders vaak online bekijken. Dit doen zij op de website van retailers zelf, maar ook massaal op het populaire online folderplatform Reclamefolder.nl. De Reclamefolder app is goed is voor 92% van alle gelezen folders op het platform. Het succes van de Reclamefolder app is bewezen met inmiddels 1,3 miljoen downloads. Momenteel leest de consument hier maandelijks 20 miljoen folders, al ruim 6% van het fysieke foldervolume. De stijgende trendlijn impliceert dat dit percentage ook zal stijgen. Voor marketeers het bewijs dat de consument zelf op zoek gaat naar hun digitale folder en zo de regie in handen heeft.

Vernieuwingen
Robin Streng vertelt dat de consument nu zelf kiest welke folders zij willen inzien. “Daarom blijven wij de Reclamefolder app continu vernieuwen. Vandaag lanceren wij een compleet vernieuwde versie met nieuwe functionaliteiten. De veranderingen zijn gericht op het gemak voor de gebruiker. De zoekfunctie is verbeterd en men klikt vanuit de folder nu nog gemakkelijker door naar de webshop van de retailer. Ook kiest men zelf welke folders zij willen zien, bijvoorbeeld door hun huidige locatie in te stellen en favoriete winkels aan te vinken. Handig voor de retailers in die buurt.” Door de vernieuwde functionaliteiten wordt het mogelijk voor retailers te targetten op specifieke gebieden. Zo wordt het platform de plek waar retailer en consument elkaar op de juiste plek en het juiste moment treffen.