Nederlanders krijgen DHL-pakketkast bij voordeur

De brievenbus krijgt volgend jaar concurrentie van een pakketkast. Verzender DHL gaat deze kast op verzoek van de consument installeren, zodat deze er pakketjes met zijn of haar internetbestellingen in kan ontvangen en versturen.

Een kast kopen kost minimaal honderd euro, maar men kan de kast ook huren vanaf twee euro per maand. Hoe groter de kast hoe duurder. De consument die intensief online winkelt kan hiervan profiteren, omdat hij hoeft niet meer per se thuis hoeft te blijven om een pakketje te ontvangen. Ook buren hoeven minder pakketjes aan te nemen. Voorwaarde is dat webwinkels deze bezorgoptie van DHL in hun afleveropties opnemen. Hiervoor dienen ze een contract aan te gaan met het dochterbedrijf van Deutsche Post.

Ook het retourproces van online bestellingen wordt makkelijker. De consument plaatst het pakketje dat terug moet in de kast in zijn voortuin.  Hij geeft online deze verzendopdracht en DHL komt langs om het pakje op te halen waarbij de koerier de kast opent met een soort masterkey.

Partijen als PostNL, De Buren en ook Albert Heijn zijn bezig om de schakel tussen distributiecentrum en de voordeur efficiënter te maken. Een (on)bemande tussenlocatie (pickup point, shop-in-shop, Kiala-punt, wijkcentrale) lijkt vooralsnog de oplossing.