Discount oorlog in supermarktland?

Ontstaat er een strijd aan de onderkant van de mark in supermarktland? Nu bijvoorbeeld Lidl steeds meer een full service super aan het worden is lijkt er ruimte aan de onderkant. En die ruimte wordt stilletjes aan ingevuld. Los van elkaar zijn drie ondernemers hard bezig om, verspreid over het land, enkele nieuwe formules op te zetten.

De nieuwe winkels hebben de namen Palletvoordeel, Budget Food en Gekke Gerrit gekregen en zitten in de onderkant van de markt. De drie formules zullen de strijd aangaan met de succesvolle Duitse ketens Lidl en Aldi. Die twee ketens hebben in slechts enkele jaren tijd hun marktaandeel in ons land zien groeien van 8 tot 14 procent. Gedacht wordt dat die groei nog enige tijd doorzet.

Vooral als gevolg van de economische tegenwind zijn steeds meer mensen naar discountformules gegaan. De Lidl heeft zich daarbij ontwikkeld tot een winkel waar inmiddels alle boodschappen kunnen worden gedaan.

Budget Food en Palletvoordeel hebben de afgelopen maanden al enkele winkels geopend. Gekke Gerrit opent volgende maand zijn eerste filiaal. De drie ondernemers hebben stuk voor stuk jarenlange ervaring in de sector.