Make over Hema voor veranderde consument

De Nederlandse warenhuisketen Hema heeft zijn winkelinrichting aangepast aan de veranderde vraag van de consument. Deze is meer op zoek naar impulsen en ervaringen dan vroeger. De consument is veranderd de afgelopen jaren. Waar hij vroeger meer functioneel kocht, koopt hij nu vaker op impuls. Hij wil altijd alles op hetzelfde moment, zowel online als in de winkel. Om hier op in te spelen is de inrichting van Hema nu meer gericht op impulsen en het verleiden van de klant.

Zo probeert Hema zijn klanten nog steeds functionele producten aan te bieden, terwijl ze moeten worden aangespoord om ook nieuwe artikelen te proberen. Aan de ene kant zijn de basisartikelen die iedereen gewoon nodig heeft. Deze zijn nu in en aan de wanden, zodat de bezoeker gemakkelijker kan navigeren. Daar waar veel klanten komen brengen ze veel meer impulsartikelen in beeld, zodat de vernieuwing veel beter te zien is. De basisartikelen zullen daarom veel minder vernieuwd worden dan de impulsproducten, die tegen een grote snelheid zullen wisselen.

Om Hema zich tevens te laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, is enkele maanden geleden een nieuwe bedrijfsunit opgericht. Deze unit moet waken over het verrassend vermogen van HEMA. Eén van de eerste realisaties is een nieuw assortiment dat de naam De Blijmakers heeft gekregen.

Op het vlak van online zijn er ook veranderingen doorgevoerd. De fotokiosken worden omgebouwd naar internetzuilen waar je foto’s kan laten afdrukken, maar ook meteen online kan bestellen. Ze gaan het assortiment uitbeiden dat niet in de winkel zal liggen, maar alleen online verkrijgbaar is.

De financiële perikelen die de laatste tijd rond Hema hangen komt onder andere door dat zij dit jaar geherfinancierd zijn. Het merk en de financiële positie is sterk. In 2015 moeten de veranderingen hun effect hebben. De uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk is ook succesvol en versnellen de uitrol over het Kanaal.