KARWEI onderscheidt zich met meubels van concurrenten

KARWEI presenteert zich vooral als decoratieve bouwmarkt met meubels. Hiermee wil het zich onderscheiden van een GAMMA of Praxis. Op die manier halen ze niet alleen mannen binnen die bouwmaterialen zoeken, maar ook vrouwen die artikelen zoeken voor de afwerking en inrichting. 

De huidige krimp in de woonbranche treft ook KARWEI. De bouwmarktketen concurreert net als veel branchegenoten op prijs om de consumenten te lokken. Voor een lange termijn oplossing willen ze zich nadrukkelijker presenteren als winkel waar klanten kunnen komen om hun interieur aan te kleden. Een bijkomend voordeel is dat zuinige consumenten die geen nieuw bankstel kopen, wel nieuwe accessoires aanschaffen. Zo is de omzet in woonproducten volgens KARWEI de afgelopen vier jaar jaarlijks met tien procent toegenomen.

De retailer wil zijn klusklanten niet verliezen. Daarom mikken ze vooral op een functie als gespecialiseerde adviseur, op segmenten als meubels, raamdecoratie en verlichting. De verlichting specialisten sluiten momenteel hun deuren en daar ontstaat ruimte in de markt voor KARWEI. 

Met een positionering als decoratieve bouwmarkt hebben zij onder meer een eigen woonmagazine en pop-up stores op woonevents. Tijdens het meubelevent in alle vestigingen zaterdag kunnen consumenten meubels met korting aanschaffen, die vervolgens gratis worden thuisbezorgd. Deze meubels zijn ook in de webwinkel verkrijgbaar. Consumenten bekijken een product in de winkel en doen de aankoop vervolgens online. 

De formule schuift van een bouwmarkt op naar een meer decoratieve winkel. Deze herpositionering heeft geen gevolgen voor de naam van KARWEI. Met de hernieuwde positionering laden ze de naam KARWEI anders.