Albert Heijn schrapt Zwarte Piet-uitingen

Albert Heijn maakt in zijn marketinguitingen geen gebruik van beeltenissen van de traditionele Zwarte Piet. Zowel in de winkelcommunicatie als in tv-campagnes speelt Zwarte Piet geen rol in het sinterklaasfeest. Dat laat een woordvoerder van moederconcern Ahold weten.

In Augustus ontstond ophef toen uitlekte dat HEMA Zwarte Piet uit het assortiment wilde laten verdwijnen. Hoewel de winkelketen liet weten Zwarte Piet niet in de ban te doen, werd op social media opgeroepen tot het boycotten van de winkelketen. Albert Heijn liet toen weten geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijk debat. De supermarktketen kan inmiddels niet doof zijn voor de verharde discussie rond het thema, zegt de woordvoerder. Ze hebben besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten, omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn. Momenteel is op social media een vergelijkende situatie ontstaan als HEMA toentertijd ervoer. Er is wederom een negatief oordeel geveld.

Snoepgoed met een afbeelding van Zwarte Piet blijft wel in het assortiment. Klanten kunnen ook kiezen voor seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding. De tv-campagne wordt feestelijk, maar bevat geen beelden die mogelijk aanstootgevend zijn. De supermarktmanager zelf bepaalt in hoeverre kinderen zwart geschminkt kunnen worden of dat Zwarte Piet een bezoek brengt aan de winkel.