E-tailers rommelen met kortingen

De Consumentenbond zegt dat veel webwinkels die speelgoed verkopen nog steeds rommelen met kortingen. Volgens de organisatie spant Bol.com de kroon, omdat bijna 73 procent van hun aanbiedingen ‘nep’ zijn. Ook stellen ze dat Wehkamp (59,4 procent), fonQ.nl (55,2 procent) en Blokker (veertig procent) de consument vaak misleiden met onwerkelijke aanbiedingen.

De Consumentenbond analyseerde wekelijks van begin september tot half november 160 prijzen van populair speelgoed. De bond signaleerde in totaal 457 nep-aanbiedingen. Bijvoorbeeld kostte de Politiepatrouille van Playmobil in september nog 27,99 euro bij bol.com, maar werd deze vorige maand afgeprijsd van 31,99 voor 29,99 euro.

Deze methode is volgens de Consumentenbond illegaal, want de ‘van-prijs’ moet daadwerkelijk zijn gerekend vlak voordat de korting inging. Vorig jaar stelde de bond dit probleem ook al aan de kaak, waarbij bol.com samen met Intertoys en ToysXL als grootste boosdoeners werden aangewezen.

Net zoals in 2013 herkent bol.com-directeur Daniel Ropers de conclusies van de Consumentenbond niet. Volgens hem zijn de doorgestreepte prijzen de adviesprijzen van de leverancier. Wehkamp denkt sinds vorig jaar op de goede weg te zijn. Vanaf aanstaande dinsdag zullen bij alle doorgestreepte prijzen duidelijk zijn dat het om adviesprijzen gaat.

De retailers die er relatief goed vanaf komen zijn V&D en Toys”R”Us. Het percentage nep-aanbiedingen ligt bij hen op respectievelijk 9,1 en 7,8 procent.