Sinterklaas koopt cadeaus het liefst in de winkel

Maar online shoppen voor de komende feestdagen is stilletjes bezig met een opmars. Met de feestdagen in het vooruitzicht is ook de jacht naar het perfecte cadeau gestart. Uit een onderzoek van MasterCard naar het winkelgedrag tijdens de feestdagen blijkt dat consumenten gemiddeld bijna vijf uur bezig zijn met uitzoeken, bedenken en kopen van cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst.

Dit jaar verwacht men gemiddeld €200 uit te geven aan Sinterklaas- en Kerstcadeaus. Ook beginnen mensen vroeg met winkelen: bijna één derde (32,2%) begint meer dan drie weken van tevoren. Het opdoen van inspiratie lijkt erg veel tijd te kosten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 21% van de respondenten cadeautjes uitsluitend in de winkel koopt. Nog eens 44% zegt de meeste cadeaus in een winkel te kopen. Slechts een klein deel (6,5%) zegt de cadeaus voornamelijk of alleen online te kopen. Online shoppen neemt toch toe. Thuiswinkel.org verwacht een stijging in het aantal online aankopen voor Sinterklaas dit jaar met 20% ten opzichte van vorig jaar.