Detailhandel krijgt flinke impuls door feestdagen

De Nederlandse detailhandel rekent tijdens de feestdagen op 1,3 miljard euro extra omzet. Het CBS meldt dat elk huishouden in november en december gemiddeld 170 euro extra uit geeft in de winkels.

Vooral speelgoedwinkels beleven gouden tijden in deze laatste maanden van het jaar. In deze periode wordt zo’n dertig procent van de jaaromzet geboekt. De extra feestdagenomzet is in deze branche goed voor meer dan de helft van de totale omzet in november en december. Per kind geeft de consument in deze twee maanden ongeveer 110 euro uit aan speelgoed.

Na de speelgoedbranche profiteert de slijterijbranche het meest van extra feestdagenomzet. Daarna volgen de winkels in huishoudelijke artikelen en elektronicazaken. Kleine elektrische huishoudelijke apparatuur, smartphones en computerapparatuur zijn gewilde cadeaus. In de laatste twee maanden van het jaar wordt voor 930 miljoen euro bij gespecialiseerde elektronicaverkopers gekocht, waarbij 175 miljoen euro direct toegerekend kan worden aan de feestdagen.

Internetwinkels kunnen 13,5 procent extra feestdagenomzet verwachten. Kledingwinkels, supermarkten en schoenwinkels boeken minder feestdagenomzet dan het gemiddelde in de detailhandel (8,4 procent). De doe-het-zelf branche heeft het minder druk in november en december, ten opzichte van de eerste tien maanden van het jaar.