Heroveren van mentale marktleiderschap door Albert Heijn

Albert Heijn heeft een nieuwe directeur genaamd Wouter Kolk. Voor hem de taak om pilotwinkels neer te zetten die de status van de supermarktketen als “Voedselkoning ” bevestigen. Dit zegt hoogleraar Laurens Sloot in de maart editie van RetailTrend.

De laatste jaren heeft Albert Heijn zijn mentale marktleiderschap verloren. Verschillende ketens gingen hun voor zoals Jumbo met meerdere Foodmarkten, Van der Valk met zijn eigen Valk Versmarkt en andere supermarkten met hun eigen versformules.  Vorige maand sloot Albert Heijn zich pas bij deze trent aan door zijn vernieuwde AH XL in Eindhoven in het leven te roepen.

Sloot stelt dat er beleving toegevoegd dient te worden door meer productie op de werkvloer te laten plaatsvinden. Volgens Rabo-analist Patrick Roquas moet Albert Heijn genoegen nemen met lagere winstgevendheid en marges om de concurrentie voor te blijven. De supermarktketen moet het daarnaast vooral in de verbetering van de kwaliteit zoeken.

Bron: http://www.retailnews.nl/