Retail Ranking 2015

De Retail Ranking 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy, wordt vandaag gepresenteerd. Er is onderzoek gedaan naar de ervaringen van ruim 6000 consumenten met bijna 200 retailketens in Nederland. 

Op nummer 1 is ICI PARIS XL geëindigd. Lidl, Hoogvliet, Deen en Paradigit volgen en maken deze top 5 compleet. Lidl is de enige in dit rijtje die geen webwinkel heeft. Zij scoren vooral hoog op loyaliteit onder de klanten. Dit tegenover Trendhopper, Sacha en Kijkshop die juist laag scoren op dit punt.

De hedendaagse consument is ontrouw. Dit blijkt uit het feit dat bijna 80% aangeeft dat zij het onwaarschijnlijk achten hun volgende aankoop bij datzelfde bedrijf te doen.

Dille & Kamille en Rituals slagen erin om hun consument echt blij te maken. Kijkshop scoort hierop het laagst. Het advies van Q&A aan de retailer is om je winkel onderscheidend te presenteren. Voorbeelden zijn Wereldwinkel, Flying Tiger en Ikea. 

Nog steeds heeft bijna een kwart van de retailers in Nederland geen online verkoopkanaal. Wanneer een online winkel niet bij het verdienmodel past, is het logisch dat sommige retailers geen webwinkel hebben, maar voor de meeste retailers is het essentieel voor het omzetbehoud.

57% van de retailers met een webwinkel biedt de mogelijkheid om de order af te halen in de winkel. 35% levert het artikel de dag nadat de order is geplaatst.

Volgens Q&A is het essentieel om een goed online profiel te hebben om een toekomstbestendige retailer te zijn.

Bron: http://www.twinklemagazine.nl/